Přejít k hlavnímu obsahu

Menu uživatelského účtu

  • Přihlásit se
Domů
FID

Hlavní navigace

  • Blog
  • Novinky
  • O webu
  • Úvod

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Blog
  3. SOR NB 80cm

SOR NB 80cm

Od admin on Červen 24, 2025
Image
SOR NB 80cm

🚍 SOR NB 12 – dvounápravový nízkopodlažní

  • Rok výroby: od 2008 (až do cca 2023)
  • Rozměry: délka 12 180 mm, šířka 2 550 mm, výška do 3 110 mm (s klimatizací)
  • Kapacita: cca 34 míst k sezení, celkem až 116 cestujících (z toho asi 80 ve stoje)
  • Pohon: motor Iveco Tector (Euro V nebo VI), výkon cca 194–210 kW, automatická převodovka ZF nebo Allison
  • Podlaha: plně nízkopodlažní – výška cca 360 mm nad zemí
  • Konstrukce: zadní motor a převodovka vlevo, zadní náprava VOITH, přední náprava od SOR s nezávislým zavěšením; karoserie svařovaná z ocelových profilů

V pražské MHD se NB 12 vyznačuje červenobílým designem a najdeme jej na linkách s vyšší dostupností a přívětivostí pro imobilní cestující. Například DPP v roce 2021 převzal poslední (1000.) vozidlo této řady – výsledek významné modernizace flotily včetně “sjednocení” vozidel na Euro VI úrovni

🚐 SOR NB 18 – kloubový bratříček

  • Rok výroby: stejně od 2008 do cca 2023
  • Rozměry: délka 18 750 mm, šířka 2 550 mm, výška kolem 2 900–3 110 mm
  • Kapacita: až 53 (nebo více) sedadel, celkem pohodlně pojme kolem 150 cestujících
  • Motor & převodovka: podobné jako NB 12, diesel Euro V/VI, ZF automat, výkon až 243 kW
  • Kloubový systém: zadní část tlačí, pusher konfigurace; podlaha rovněž nízká (340–360 mm)
  • Varianta hybrid: existuje i s hybridním pohonem (NBH 18), rekuperace zabrzdné energie přes systém Allison 

NB 18 je ideální pro linky s vysokou poptávkou, třeba v městském centru nebo na hlavních tangenciálních trasách. V Praze je jich v provozu několik desítek, doplněných o NB 12.

🛠️ Výrobce a historie

  • SOR Libchavy: firma založená 1991, postupně se přesunula od menších autobusů k moderním nízkopodlažním řadám NB a NS
  • Nástupce: řady NB byly postupně nahrazeny novějšími řadami NS (NS 12 a NS 18) od roku 2022–23

🧭 Shrnutí pro PID nadšence

Typ vozidla NB 12 NB 18
Řady rigid kloubový
Kapacita ~34 sedadel / do 116 cestujících ~53 sedadel / do 150 cestujících
Podlaha plně nízkopodlažní plně nízkopodlažní
Použití místní linky, nízký nástup výkonnější linky, vyšší obsazenost

 

SOR NB je opravdu populární a praktická volba pro městské i příměstské linky – od nízké podlahy až po silný motor a solidní kapacitu. A právě proto jsou tyto vozy významnou součástí flotily PID.