🚍 SOR NB 12 – dvounápravový nízkopodlažní
- Rok výroby: od 2008 (až do cca 2023)
- Rozměry: délka 12 180 mm, šířka 2 550 mm, výška do 3 110 mm (s klimatizací)
- Kapacita: cca 34 míst k sezení, celkem až 116 cestujících (z toho asi 80 ve stoje)
- Pohon: motor Iveco Tector (Euro V nebo VI), výkon cca 194–210 kW, automatická převodovka ZF nebo Allison
- Podlaha: plně nízkopodlažní – výška cca 360 mm nad zemí
- Konstrukce: zadní motor a převodovka vlevo, zadní náprava VOITH, přední náprava od SOR s nezávislým zavěšením; karoserie svařovaná z ocelových profilů
V pražské MHD se NB 12 vyznačuje červenobílým designem a najdeme jej na linkách s vyšší dostupností a přívětivostí pro imobilní cestující. Například DPP v roce 2021 převzal poslední (1000.) vozidlo této řady – výsledek významné modernizace flotily včetně “sjednocení” vozidel na Euro VI úrovni
🚐 SOR NB 18 – kloubový bratříček
- Rok výroby: stejně od 2008 do cca 2023
- Rozměry: délka 18 750 mm, šířka 2 550 mm, výška kolem 2 900–3 110 mm
- Kapacita: až 53 (nebo více) sedadel, celkem pohodlně pojme kolem 150 cestujících
- Motor & převodovka: podobné jako NB 12, diesel Euro V/VI, ZF automat, výkon až 243 kW
- Kloubový systém: zadní část tlačí, pusher konfigurace; podlaha rovněž nízká (340–360 mm)
- Varianta hybrid: existuje i s hybridním pohonem (NBH 18), rekuperace zabrzdné energie přes systém Allison
NB 18 je ideální pro linky s vysokou poptávkou, třeba v městském centru nebo na hlavních tangenciálních trasách. V Praze je jich v provozu několik desítek, doplněných o NB 12.
🛠️ Výrobce a historie
- SOR Libchavy: firma založená 1991, postupně se přesunula od menších autobusů k moderním nízkopodlažním řadám NB a NS
- Nástupce: řady NB byly postupně nahrazeny novějšími řadami NS (NS 12 a NS 18) od roku 2022–23
🧭 Shrnutí pro PID nadšence
Typ vozidla | NB 12 | NB 18 |
---|---|---|
Řady | rigid | kloubový |
Kapacita | ~34 sedadel / do 116 cestujících | ~53 sedadel / do 150 cestujících |
Podlaha | plně nízkopodlažní | plně nízkopodlažní |
Použití | místní linky, nízký nástup | výkonnější linky, vyšší obsazenost |
SOR NB je opravdu populární a praktická volba pro městské i příměstské linky – od nízké podlahy až po silný motor a solidní kapacitu. A právě proto jsou tyto vozy významnou součástí flotily PID.